Vedtægter og bestyrelse

Bestyrelse

NavnHusnr.FunktionEmail
Danner Kirkel 23Bestyrelsesmedlemdannerkirkel@gmail.com
Henning Steen Madsen 37Kasserer petit@stofanet.dk
Mads Linnet 53 BBestyrelsesmedlemmadslinnet@hotmail.com
Niels Jørgensen25Bestyrelsesmedlemnielsjorgensen123@gmail.com
Thomas Dalsgaard 27Formandthomas@bmm.dk

Vedtægter

Hermed Deklarationen for Bøgelunden samt grundejerforeningens egne vedtægter.

Deklaration for Bøgelunden af 24/5 1996.

§1. Områdets anvendelse

Ifølge byplanvedtægt nr. 10 tinglyst den 26.02.1975.

§2. Indskrænkning i benyttelse

På ejendommen indenfor området må ikke holdes husdyr i erhvervsmæssigt øjemed eller husdyr, som efter de påtaleberettigedes skøn kan være til gene for beboerne i området. Der må ikke holdes høns, duer, kaniner el. lign.

§3. Udstykning

stk.1. Området udstykkes således som angivet på deklarationsridset og viderestykning må ikke finde sted. Deklarationsområdet er indrammet med rødt på vedlagte kortbilag af 07.12.1995 udfærdiget af Landinspektør Otto Jensen.

stk.2. Foranstående skal dog ikke være til hinder for at gennemføre mindre skelreguleringer og mageskifter mellem de enkelte parceller.

§4. Bebyggelsens omfang og placering

stk.1. Bebygelsesprocenten skal være i.h.t Byplanvedtægt nr. 10.

stk.2. Bebyggelse må kun opføres i een etage med max. taghældning på 35 grader.

stk.3. For boligbebyggelsen gælder at sokkelkote for bygningens side mod vej skal være min. 0,20m over kote til vejskel ud for bygningen.

stk.4. Beboelsesbygninger på den enkelte parcel må ikke opføres i en størrelse, der er mindre end 110 kvadratmeter.

stk.5. Bebyggelse (beboelse og garager m.v.) skal placeres min 5m fra vejskel mod øst-vestgående Dalagervej. Derudover må bebyggelsen placeres 3m fra vejskel.

§5. Terrænreguleringer

stk.1. Terrænreguleringer må kun foretages efter tilladelse fra bygningsmyndighederne. Terrænreguleringer på +/- 0,50m kan dog finde sted uden bygningsmyndighedernes tilladelse, når disse reguleringer finder sted min. 0,50m fra skel.

§6. Bebyggelsens ydre fremtræden

stk.1. Alle bygninger, herunder garager, skal udføres i blødstrøgne teglsten. Dog er det tilladt at udføre mindre partier i den fremtidige bebyggelse i træ (mindre snedkerpartier), dog således at gavltrekanter på beboelsen skal opmures i blødstrøgne teglsten.

stk.2. Såfremt der til det enkelte parcelhus opføres carport, skal den med nabo eller vej værende side udføres i blødstrøgne teglsten. Integreret garager/carporte er undtaget fra dette krav. Opføres der legehus eller drivhus på den enkelte ejendom, skal disse opførelser finde sted i pæne og gedigne matrialer.

stk.3. Tag på den fremtidige bebyggelse skal udføres i tagsten. Dog må tag på garagebygning og/eller carport udføres som built-up tag. Såfremt tag på garagebygning og/eller carport ikke opføres som built-up tag, skal dette tag udføres med samme taghældning og samme tagdækning (tagsten), som beboelsen på den enkelte grund.

stk.4. Alt udvendigt træværk må kun fremtræde i hvidt eller i farver dannet af jordfarverne okker, terra de sienna, umbra, engelskrødt, italienskrødt, dodenkop eller disse farvers blanding med hvidt, gråt eller sort.

stk.5. Tagrender og nedløbsrør skal udføres i zink. Der må ikke udføres skjulte tagrender, disse skal være synlige.

§7. Vej  og parkeringsforhold

stk.1. De på ridset viste 8m og 10m brede adgangsveje anlægges af udstykkeren. Første etape udføres som bundsikring og stabilt grus og GAB I samt chaussesten og portugisiske granitkantsten. Anden etape udføres som asfaltbelægning PA med sort farve på den 10m brede vej og dennes 8m brede forlængelse og med lyst tilslag på de øvrige 8m brede veje. Endvidere udføres SF-stensbelægning på fortove. Anden etape udføres senest 18.10.1996.

stk.2. Overkørsler til de enkelte parceller må kun etableres til de 8m brede veje. Af hensyn til bebyggelse af D9 og D18 tillades det, at disse parceller kan etablere overkørsel til den 10m brede vej.

stk.3. I forbindelse med anlæggelse af vejene, etape 2, foretager udstykkeren beplantning med allètræer (lindetræer) og grundejerforeningen “Bøgelunden” er pligtig til at vedligeholde (styne) disse træer, hvis placering på beplantningstidspunktetskal godkendes af Teknisk Forvaltning, Vej- og parkafdelingen, Horsens Kommune.

stk.4. Udstykkeren anlægger ligeledes de angivne 4,00 og 7,00m brede stier i samme takt som beskrevet for vejene og i samme standard som de øvrige stier i området, (SF-sten). Såfremt den øst-vestgående 7m brede sti ikke anlægges senest i forbindelse med færdiggørelsen af byggemodningen, 2. etape, af nærværende udstykning, deponeres kr. 46.615,00, til brug for grundejerforeningen “Bøgelunden” til færdiggørelsen af den 7m brede sti, på spærret konto i Unibank, Rådhustorvet 13-19, 8700 Horsens. Påløbne renter tilfalder grundejerforeningen og herefter er udstykkeren frigjort for anlæggelse og betaling til ovennævnte sti.

stk.5. Mod Ternevej anlægger udstykkeren støjvold, som udstykkeren beplanter med vedvarende stedsegrøn beplantning, således at volden ikke kan gøres til genstand for færdsel. Beplantning af såvel volden og fælles- /beplantningsarealet skal ske efter aftale med Vej- og parkafdelingen, Horsens Kommune og godkendes af denne.

stk.6. Der skal udlægges mindst 2 parkeringspladser pr. bolig.

stk.7. Evt. Skråningsanlæg i forbindelse med etableringen af vejene, etableres på de tilgrænsede parceller.

§8. Ledningsanlæg

stk.1. Fællesantenne

De enkelte parceller vil blive forsynet med fællesantenneanlæg, og udendørs antenner til radio- og fjernsynsmodtagning er ikke tilladt.

stk.2. Elforsyning

Området vil blive forsynet med el- og gadebelysning. Gadebelysningen udføres som parkbelysning. Forsyningsledninger vil blive ført frem i jordkabler.

stk.3. Arealer til installationer

Til sikring af de nødvendige arealer til anbringelse af kabelskabe og installationer for offentlig s, gadebelysning, fællesantenne, telefon m.v. må de fremtidige ejere respektere, at disse nævnte installationer placeres i et servitutområde, der har en udstrækning af 0,50m ind på grunden og 1,00m langs vejskel. De fremtidige ejere skal give fri og uhindret adgang til eftersyn, reparation og vedligeholdelse mod, at ledningsejeren retablerer. Erstatning for forvoldt skade, fastsættes i mangel at mindelig overenskomst af uvildige personer udmeldt af retten. Der må ikke plantes planter med dybtgående rødder indenfor en afstand af 1,00m fra servitutområderne. Servitutområderne er vist på vedhæftede rids.

stk.4. Vand

Vandforsyning vil af udstykkeren blive etableret til de enkelte parceller ved etablering af forsyningsledninger fra hovedledningen i Dalagervej, og der vil blive ført stik ind på de enkelte parceller. Den fremtidige vandforsyning vil herefter ske via Horsens Vandforsyning.

stk.5. Opvarmning

Opvarmning af den fremtidige bebyggelse skal ske via naturgas, og Naturgas Syd etablerer det nødendige forsyningsanlæg. At opvarmning, skal ske med naturgas er ikke til hinder for, at der i den fremtidige bebyggelse etableres pejs eller brændeovn. Det er ligeledes tilladt, at der etableres solvarmeanlæg i den enkelte bebyggelse. Solvarmeanlæg skal i påkommende tilfælde indbygges i bebyggelsens tagkonstruktion og have samme hældning (maks. 35 grader) som denne.

§9. Ubebyggede arealer og hegnsforhold

stk.1. Der udlægges 4 arealer til nærlegepladser og et fælles- og beplantningsareal, jvf. ridset i området. Disse arealer må ikke udstykkes og skal til enhver tid fremtræde som fællles for hele bebyggelsen i udstykningsområdet.

stk.2. Ejendommens friarealer indenfor området skal anlægges og vedligeholdes som have og holdes fri for generende ukrudt.

stk.3. Fremtidige hegn mellem de enkelte parceller, herunder legepladser, skal være levende hegn og skal bestå af bøg, (fagus sylvatica). Såfremt der etableres levende hegn mod vej, skal dette hegn ligeledes bestå af bøg, (fagus sylvatica) og hegnet skal etableres inde på den enkelte parcel i en afstend af 0,50m fra vejskel. Hegn skal iøvrigt etableres i overensstemmelse med lovgivningens regler for hegn.

stk.4. Der må ikke etableres nogen form for hegn i de fælles skel i koteletbenene, der tjener som adgangareal for parcellerne D27 og D28. Den strækning, hvor der ikke må forekomme hegn af nogen art, er vist på vedhæftede rids.

stk.5. Hegn opført af bearbejdet træ f.eks. raftehegn og lignende må ikke etableres på parcellerne.

§10. Grundejerforening

stk.1. De enkelte grundejere er forpligtede til at være medlem af grundejerforeningen “Bøgelunden”, der oprettes senest, når 25% af parcellerne er solgt.

stk.2. Grundejerforeningen fastsætter selv sine vedtægter og sit kontigent.

stk.3. Grundejerforeningens opgave skal være at varetage de fælles interesser, som de fremtidige grundejere i området måtte have, vedrørende områdets færdiggørelse, indretning, vedligeholdelse, funktion m.v., eksempelvis jordvold mod Ternevej, hegn og træer.

stk.4. Grundejerforeningen har pligt til at tage skøde på arealerne til veje, stier, fællesarealer m.m. når udstykkeren forlanger det.

stk.5. Udstykkeren lader nærlegepladserne og fælles/beplantningsarealet tilstå med græs.

stk.6. Udover ovennævnet forpligtelser deltager grundejerforeningen “Bøgelunden”‘s medlemmer forholdsmæssigt i fællesudgifterne til naturområderne med tilhørende vej- og stianlæg, således som disse er angivet under byplanvedtægt nr. 10 for Horsens Kommune. Under efterfølgende pkt. A, B og C fastsættes regler for fordeling af udgifter mellem grundejerforening/foreningerne i området og grundejerforeningen “Bøgelunden” til anlæg og vedligeholdelse af fællesanlæg.

Vedrørende efterfølgende A, B og C henvises til vedhæftede rids betegner “Deklarationsområde”, der angiver

A – Friareal, Hovedsti

B – Kvartersti

C – Boligvej

A.

Friarealer og Hovedsti

Anlæg sker efter et af kommunen godkendt projekt.

Udgifterne til anlæg og fremtidig vedligholdelse afholdes af grundejerne forholdsmæssigt i området med èn part pr. grund, og fordelingsgrundlaget er antallet af udstykkede parcelhusgrunde indenfor grundejerforeningen Dalagervej og grundejerforeningen “Bøgelunden”‘s område for tidspunktet for beslutningen om arbejdets igangsættelse.

B.

Kvarterstier

Anlæg sker efter et af kommunen godkendt projekt.

Udgifter til anlæg og vedligeholdelse af den nord-sydgående sti deles ligeligt mellem grundejerforeningen Dalagervej og grundejerforeningen “Bøgelunden”.

Udgift til Anlæg og vedligeholdelse at den øst-vestgående sti deles ligeligt mellem grundejerforeningen “Bøgelunden” og ejeren af/grundejerforeningen på matr.nr.14-dt Tyrsted by, Tyrsted.

C.

Udgifter til vedligeholdelse af det fælles vejanlæg fordeles med 11 anparter til grundejerforenngen Dalagervej og 29 anparter til grundejerforeningen “Bøgelunden”

For de under pkt. A, B og C beskrevne anlæg skal grundejerforeningen acceptereat indbetale a’contobeløb, inden arbejderne igangsættes til den udførende forening. Der kan opkræves et administrationsbidrag på 15%.

For vedligeholdelse af de under pkt. A, B og C beskrevne anlæg kan den forening, der står for vedligeholdelsen, udover udgifter til materialer og arbejdskraft, opkræve et administrationsbidrag på 15%.

§11. Påtaleret og dispensation

stk.1. Påtaleretten tilkommer Horsens Byråd f.s.v angår alle bestemmelser i nærværende deklaration. Påtaleretten tilkommer ejeren af matr.nr. 14-du Tyrsted by, Tyrsted og grundejerforeningen “Bøgelunden” f.s.v angår §2, §4 stk 2 og 4, §6 stk 1-5 incl., §9 stk. 2-5 incl., §10 stk. 2-5 incl.

stk.2. De påtaleberettigede kan meddele dispensation til mindre væsentlige lempelser af deklarationens bestemmelser under forudsætning af, at det ikke ændrer den særlige karakter af det område, der søges skabt ved deklarationen.

§12.

Nærværende deklaration begæres tinglyst forud for al pantegæld, idet der med hensyn til servitutter og grundbyrder henvises til ejendommens blade i tingbogen.

Grundejerforeningens egne vedtægter.

§1.

Grundejerforeningens navn er ‘Grundejerforeningen Bøgelunden’. Foreningens hjemsted er matr.ne. 14 hd Tyrsted by, Tyrsted.

§2.

Grundejerforeningen oprettes i h.t. deklarationen af 5.5. 1996, godkendt af Horsens Byråd d. 23.5 1996.

Der henvises i den forbindelse særligt til deklarationens §10.

Grundejerforeningens formål er at varetage medlemmernes nuværende og fremtidige interesser af enhver art i forbindelse med de under foreningens område hørende ejendomme, herunder eksempelvis områdets færdiggørelse, indretning, vedligeholdelse, funktion m.v., eksempelvis jordvold mod Ternevej, hegn, træer m.v..

Grundejerforeningens bestyrelse er efter generalforsamlingens nærmere direktiver berettiget til at inddrive og administrere de midler, der er nødvendige, for at foreningens formål kan realiseres, herunder berettiget til at tegne foreningen og dermed de enkelte medlemmer i alle foreningens anliggender.

§3.

Grundejerforeningen har pligt til at tage skøder på arealerne til veje, stier, fællesarealer m.m., når udstykkeren forlanger det.

§4.

Foreningens bestyrelse kan udfærdige et ordensreglement, hvis indhold dog forinden skal godkendes under en generalforsamling med 2/3 flertal, og iøvrigt rundsendes til de enkelte medlemmer. Vedr. ordensreglement henvises til deklarationens §2 vedr. indskrænkning i benyttelse, idet der på ejendommen ikke må holdes husdyr i erhvervsmæssig øjemed eller husdyr, som efter de påtaleberettigedes skøn, kan være til gene for beboerne i området. der må ikke holdes høns, duer, kaniner eller lignende.

§5.

Foreningen skal være berettiget til med 2/3 majoritet, af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, at træffe bestemmelse om, at også andre ejere af grunde udenfor foreningens område, kan være medlemmer.

§6.

Grundejerforeningens medlemskreds er de til enhver tid værende ejere af ejendomme, udstykket fra matr.nr. 14 du Tyrsted by, Tyrsted, bebyggede såvel som ubebyggede.

Når et medlem overdrager sin parcel eller på anden måde ophører méd at være ejer af denne, er han fra overtagelsesdagen ophørt at være medlem af foreningen, og kan ikke rette krav mod dennes formue.

En evt. refusion af erlagt medlemskontingent er grundejerforeningen uvedkommende.

Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser overfor foreningen, idet den tidligere ejer dog tillige vedbliver at hæfte for restance overfor foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget restancerne og overtaget forpligtelserne.

Både den tidligere og den nye ejer er pligtige at anmelde ejerskifte til foreningen ved dennes kasserer og oplyse om den nye ejers navn, stilling, bopæl samt matr.nr..

For foreningens forpligtelser hæfter foreningen med dens formue, og foreningens bestyrelse er ikke berettiget til at pålægge de enkelte medlemmer solidarisk hæftelse for foreningens forpligtelser.

Det årlige kontongent fastsættes af den ordinære generalforsamling.

Er et medlem mere end 1 måned i restance til foreningen, kan det pågældende beløb inddrives af retslig vej, efter skriftlig påkrav med 8 dages betalingsfrist.

Alle omkostninger i forbindelse med inddrivelsen betales af dan pågældende restant, der endvidere skal betale et administrationstillæg for restancen, svarende til ½ års grundejerforeningskontingent.

Betaling af grudejerforeningskontingent er en betingelse for stemmeret og valgbarhed på generalforsamlingen.

§7.

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts/april måned. Den indkaldes af bestyrelsen med 14 dages varsel ved skriftlig meddelelse til hvert medlem under de i medlemsprotokollen anførte adresser. Dagsordenen, der fastsættes af bestyrelsen, skal meddeles hvert enkelt medlem samtidig med indkaldelsen.

Forslag, der af medlemmer ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 10 dage inden generalforsamlingen.

Sager, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning. På hver ordinær generalforsamling skal følgende punkter behandles :

1. Valg af dirigent

2. Formandens beretning omn det forløbne år.

3. Aflæggelse af regnskab underskrevet af bestyrelsen og revisor.

4. Rettidigt indkomne forslag.

5. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent.

6. Valg af formand for bestyrelsen.

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt 3 suppleanter.

8. Valg af 2 revisorer.

9. Valg af 2 revisorsuppleanter.

10. Eventuelt.

§8.

Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme frist som den ordinære, afholdes så ofte som bestyrelsen finder det nødvendigt, eller efter at mindst 1/4 af foreningens medlemmer – der ikke er i restance til foreningen – til bestyrelsen indgiver skriftligt motiveret begæring med angivelse af dagsordenen for den ekstraordinære generalforsamling. Når sådan en begæring er indleveret til bestyrelsen, skal generalforsamlingen afholdes inden 4 uger fra dennes modtagelse.

§9.

Generalforsamlingen vælger en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål vedr. sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivning og dennes resultater.

Hvert medlem (hver husstand) har èn stemme for hver ejendom, han eller hun ejer.

Afstemningen sker ved håndsoprækning, medmindre generalforsamlingen eller dirigenten finder, at en skriftlig afstemning vil være mere hensigtsmæssig.

Stemmeafgivningen kan ske ved skriftlig fuldmagt til et andetmedlem eller et medlem af vedkommendes husstand. Intet medlem kan dog afgive stemme i h.t. mere end en fuldmagt.

Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved simpelt flertal, jvf. §2 og 10.

Over det på generalforsamlingenpasserede føres protokol, der underskrives af dirigenten og formanden, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.

§10.

Generalforsamlingsbeslutninger – der går ud på foreningens nedlæggelse (Horsens kommunes samtykke er nødvendig), ændring af foreningens vedtægter eller et gældende ordensreglement, ændret anvendelse af fællesarealer, bevilling af midler ud over det til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side samt optagelse af lån og større beslutninger, hvis realisation kræver midler ud over foreningsformuen – kræver for at være gyldig, at de er vedtaget med mindst 2/3 majoritet, såvel udregnet efter medlemstal som efter antal mødte på generalforsamlingen.

Opnåes 2/3 majoritet blandt de mødte, uden at de tillige udgør 2/3 af de samlede kendte medlemskreds, kan beslutningen vedtages under en ny generalforsamling, der skal afholdes inden en måned, forudsat at beslutningen her opnår tiltrædelse af 2/3 af de mødte – uden hensyn til, hvor står en procentdel disse udgør af den samlede medlemskreds.

Sidstnævnte regler for vedtagelse skal udtrykkeligt fremgå af medlemsindkaldelsen til generalforsamlingen nr. 2.

§11.

Foreningens bestyrelse består af 5 medlemmer, valgt blandt foreningens medlemmer.

Formanden vælges særskilt ved simpelt stemmeflertal for 1 år ad gangen. Af bestyrelsens øvrige 4 medlemmer afgår hvert år på den ordinære generalforsamling efter tur 2 medlemmer, som har siddet længst i bestyrelsen i en samlet periode.

Har flere fungeret lige længe, afgøre det ved lodtrækning, hvem der skal afgå. Afgående bestyrelsesmedlemmer kan genvælges. Såfremt der mellem 2 ordinære generalforsamlinger afgår 1 eller flere medlemmer af bestyrelsen, indtræder suppleanter efter tur. De 3 suppleanter vælges hvert år på den ordinære generalforsamling.

Et bestyrelsesmedlem, der udenlovlig grund udebliver fra 3 på hinanden følgende bestyrelsesmøder, må, hvis blot 1 medlem af bestyrelsen kræver det, udgå af bestyrelsen, og suppleanten for vedkommende indtræder da i dennes sted.

Hvert medlem må højest stemme på det antal kandidater, der skal vælges. Hvis flere af de foreslåede har lige mange stemmer, uden at de alle dermed er valgte, foretages for disse kandidaters vedkommende omvalg. I tilfælde af stemmelighed ved omvalget sker valget ved lodtrækning.

Bestyrelsen konstistuerer sig selv.

§12.

Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningens virksomhed – herunder drift og vedligeholdelse af fællesanlæg – og varetager dens formål og interesser. Bestyrelsener dog berettiget til at ansætte og betsemme aflønning m.v. af medarbejdere til at forestå drift og vedligeholdelse af eventuelle fælles anlæg.

Der afholdes møde, så ofte formanden eller 2 medlemmer finder det nødvendigt. Over det under forhandlingerne passerede føres en protokol, der skal fremlægges og godkendes af bestyrelsen på det følgende betyrelsesmøde.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når midst 3 medlemmer giver møde.

Betyrelsens beslutning træffes ved stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

Foreningen tegnes overfor tredjemand af et flertal af bestyrelsen, eller af formanden og kassereren i forening. Ved alle større beslutninger, set i forhold til foreningsformuen samt ved låneoptagelse, tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.

§13.

Kassereren fører foreningens regnskab og indsætter penge på foreningens konto i bank eller sparekasse.

Kassereren kan kun hæve penge i bank eller sparekasse i forbindelse med formanden.

§14.

Til at revidere foreningens regnskab vælges på generalforsamlingen 2 revisorer, der ikke må være medlemmer af bestyrelsen.

§15.

Regnskabsåret er kalenderåret.

Inden hvert års 1. februar afleveres årsregnskab til bestyrelsens formand, der sender det til revisorerne.

Derefter forelægges regnskabet for bestyrelsen til godkendelse.

Disse vedtægter er efterfølgende underskrevet d. 17/3 – 1997 af dirigent J. P. Lenith.

Scroll to Top